Pełna lista zmian w F1 po spotkaniu Rady
Poniżej przedstawiamy pełną listę zmian w F1 zatwierdzoną dzisiaj przez Światową Radę Sportów Motorowych.„Pirelli zostało wybrane jako jedyny dostawca opon dla Mistrzostw Świata Formuły 1 organizowanych przez FIA na okres trzech lat, rozpoczynając od sezonu 2011. Jedyny dostawca opon będzie ściśle stosował się do sportowych i technicznych reguł proponowanych przez FIA.”
Licencja FIA dla „członków zespołów”
„Propozycja dotycząca licencji dla członków zespołów zapisanych do Mistrzostw Świata FIA została złożona przez Komicję Formuły 1. Wdrożenie jej od sezonu 2011 w Mistrzostwach Świata Formuły 1 jest rozważane wraz z prospektem wdrożenia jej w przyszłości w innych mistrzostwach FIA.”
Samochód bezpieczeństwa
„Ze skutkiem natychmiastowym, żaden bolid nie może wyprzedzać do czasu kiedy po raz pierwszy przekroczy pierwszą linię samochodu bezpieczeństwa, gdy samochód ten zjeżdża do pit lane. Niemniej, jeżeli samochód bezpieczeństwa jest na torze na początku ostatniego okrążenia, lub jest wypuszczony na tor na ostatnim okrążeniu, zjedzie do boksów pod koniec okrążenia, a bolidy przekroczą linię mety jak zwykle bez wyprzedzania.”
Ogólne bezpieczeństwo
„Z skutkiem natychmiastowym, każdy kierowca, który jedzie zbyt wolno, nierówno, lub który stwarza potencjalne niebezpieczeństwo dla innych kierowców będzie odpowiadał przed stewardami. Będzie to dotyczyło każdego bolidu prowadzonego na torze, na zjeździe do pit lane lub na samej pit lane.”
„Aby zapewnić, że bolidy nie jadą zbyt wolno na okrążeniach zjazdowych podczas kwalifikacji lub na okrążeniach instalacyjnych, gdy wyjazd z alei serwisowej jest otwarty dla wyścigu, kierowcy muszą pozostawać poniżej czasu ustalonego przez FIA pomiędzy linią samochodu bezpieczeństwa za aleją serwisową, a linią samochodu bezpieczeństwa przed wjazdem do boksów. Maksymalny czas będzie określany przez dyrektora wyścigu podczas każdego weekendu wyścigowego przed piątkowymi treningami, ale może zostać zmieniony podczas weekendu, jeżeli będzie to konieczne.”
Pola startowe
„Od sezonu 2011, każdy zawodnik, którego najlepszy czas w kwalifikacjach przekracza 107 procent najszybszego czasu ustanowionego w Q1 nie zostanie dopuszczony do wzięcia udziału w wyścigu. W wyjątkowych sytuacjach, w przypadku uzyskania odpowiedniego czasu w wolnych treningach, stewardzi mogą pozwolić zawodnikowi wystartować w wyścigu. W przypadku, gdyby więcej kierowców miałoby zostać dopuszczony w ten sposób, kolejność startowa będzie uzależniona od decyzji sędziów.”
Sterowana przez kierowcę karoseria
„Od sezonu 2011, regulowana karoseria będzie mogła być aktywowana przez kierowcę w każdym momencie przed startem wyścigu oraz jedynie dla celów poprawienia możliwości wyprzedzania podczas wyścigu, po tym jak kierowca przejedzie dwa okrążenia.”
„Kierowca będzie mógł aktywować regulowaną karoserię w wyścigu jedynie wtedy kiedy zostanie poinformowany przez elektronikę sterującą, że ma do tego prawo. Będzie miał do tego prawo tylko wtedy, gdy będzie jechał mniej niż sekundę za rywalem w każdym ze wcześniej określonych punktów na każdym torze. System będzie wyłączony, gdy kierowca po raz pierwszy użyje hamulców po tym jak system został zaktywowany.”
„FIA może, po konsultacji ze wszystkimi zespołami, określić inny czas bliskości (za drugim kierowcą) w celu zapewnienia, że cel regulowanej karoserii będzie zrealizowany.”
Wpływanie na aerodynamikę
„Za wyjątkiem części konicznych do uruchomienia przez kierowcę regulowanej karoserii, każdy system, urządzenie czy procedura, która wykorzystuje ruch kierowcy w rozumieniu przesunięcia aerodynamicznej charakterystyki bolidu będzie zakazana od sezonu 2011.”
Waga „Od sezonu 2011, minimalna waga bolidu nie może być mniejsza od 640 kg w każdym momencie weekendu.”
Ilość paliwa
„Ze skutkiem natychmiastowym, jeżeli próbka paliwa jest wymagana po sesji treningowej (kwalifikacyjnej), bolid musi najpierw dojechać do boksów na własnym zasilaniu.”
Licencje
„Biorąc pod uwagę osiągnięcia w karierze i porównywalne czasy z testów F1, Światowa Rada Sportów Motorowych zatwierdziła przyznanie próbnej super licencji dla chińskiego kierowcy, Ho-Pin Tunga na okres czterech wyścigów.”
komentarze
1. Prygiel14
A się tego trochę porobiło : D Ciekawe czy wszyscy kierowcy są za tym zgodni.
2. Peti_bis
A o co chodzi z tym chińczykiem? Czyżby miał zmienić Witka na cztery wyścigi?
3. jankes15
Nie muszą się zgadzać ale nie mają nic do gadania. FIA to nie FOTA
4. kamilas7
Ta 107 % trochę gupia!Do kitu!
5. niuniek24w
107 i tak nic nie wnosi bo wszyscy się mieszczą w tej normie.
6. hotshots
Licencje ......OoO ! No mi się doczekaliśmy..
- teraz nadmiar kasy u czerowono-żóltych braci popycha ich do F1 iza chwilę,
za 5 juanów, zrobią dla każdego "prawdziwy i jedyny" pojazd z prędkością światła ..................z tabliczką ...............Ferrari.......
7. noke54
Ho-Pin Tung może będzie drugim di Restą, tzn. też będzie jeździć w treningach (a do tego chyba potrzeba super licencji).
8. sharpi
Odpowiedzialność przed stewardami kojarzy mi się z sądami grodzkimi. Niby mogą wydać wyrok, ale najczęściej kończy się na mandacie, albo ostrzeżeniu.
9. jareklykos
107% hmm np dając czas przypuszczalny np.na Monzie 1.22.000 to 107% będzie wynosiło około 1.30.xxx więc to i tak nic nie zmienia bo nawet najwolniejsze zespoły mieszczą się w tych granicach.
lepiej by było regułę 104% :D
10. niuniek24w
jareklykos o tym właśnie pisałem.
11. niuniek24w
to 107 jest tylko po to by zamknąć pyszczki najszybszym. Jest 107 jest mieszczą się mieszczą wiec nie mamy o czym gadać.
12. gobl
107 powinna wejść od następnego GP, bo w przyszłym roku chyba nowe ekipy będą spisywać się lepiej ;]
13. zbj
dobrze ze zwiększono masę bolidu do 640kg w związku z wprowadzeniem KERS bo była by patologia jak w 2009 walka o każdy gram i w bolidzie i u kierowcy....
14. marv
jest rok szopenowski, więc i Ho-pin dostał swoją szansę...
15. fan massy
Najlepsza to chyba regulowane tylne skrzydło, KERS i reguła 107 %
16. fan massy
Michellin woloałbym
17. subi1978
zasada z "Ogólne bezpieczeństwo" jest chora będą mogli karać kogo chcą i jak chcą to śmierdzi "drukowaniem " wyników
18. khpf.com.pl
@Marv - mistrz! :D
19. MateuszF1
szkoda ze tylko jeden dostawca opon. i co to za chinol?
20. pqo
no tak, wprowadzili klarowne zasady wyprzedzania po samochodzie bezpieczeństwa, dlaczego więc MCS został ukarany? "jak zwykle" dobry dopisek...
hah, już to widzę jak to będzie wyglądało z tym wyprzedzaniem, mniej niż 1 sekunda, a co z kierowcą który się broni?
21. pqo
to zamiast tej chowanej aerodynamiki, taniej by było wproadzić dopalacz na wyprzedzanie, efekt ten sam, mniej pracy mechaników
22. kempa007
19. MateuszF1 tester Renault... :)
23. tomspoon
PIRELI
> ITALIA
>FERRARI
A nie niestety:
RENAULT
>FRANCE
>MICHELIN
24. przemoziom99
prosze link z transmisją piatkowych treningów najlepiej po polsku
25. skarr
Fajnie by było gdyby wprowadzili obrotowe kamery na bolidach takie jak są w NASCAR, albo w Indy.
26. milion
Nie ma nic o KERS.. o jego mocy, czasie na okrążenie ... chyba miał być obowiązkowy w 2011 czy się mylę?
27. kam39
zmiany i może fajne okaże się w przyszłym sezonie. ale nie szkoda że będzie tylko jeden dostawca opon. a ma ktoś może info czy Renault wspominało coś o używaniu KERSU w przyszłym sezonie?
28. kam39
.. ale szkoda..:-)
29. kam39
24. przemoziom99
http://hqtv.com.pl/newtv/ lub http://mjfunkz.com/
30. showmi
@ 24. przemoziom99
piszesz to pod każdym artykułem. P
olecam meczykikropkapl
31. dzdzownica
A co to jest "KomiCja". Przepraszam ale kolega troszkę dzisiaj się spieszy bo to już 2ga literówka dzisiaj :D (bez obrazy).
32. dzdzownica
może ta reguła 107% to tylko tak dali żęby się markiz zamknął w końcu ze swoim marudzeniem na temat nowych zespołów? Dobrze że części są "koniczne" a nie "komiczne" ale jednak wolę "kosmiczne".
33. dzdzownica
no tak przygaduję a sam to "żęby" piszę. Wstyd :D
34. karlito
33. Fłaśnie :)
35. karlito
33. prof Miodek byłby dumny :))
36. Gosu
Jak 26. milion słusznie zauważył nie ma nic o KERS ...
Jeśli zostanie 80KM to będzie kapota.
37. kosanr1
@9. jareklykos
Ty chyba jakies klasy w szkole opusciles.
jeżeli damy 1.22 to sa to 82 sekundy czyli 100%
Zatem 107 % wynosi 87.7
38. GMK
Generalnie wszystko ok tylko ta dowolność sędziów w zasadzie 107% , jak będą z niej za często korzystać i wybierać kto może startować w tej wyjątkowej sytuacji to znowu pojawią się kontrowersje. Wszystkie zmiany precyzują, a ta nie do końca, chociaż może będzie dobrze.
39. slscls
Superlicencja dla Ho-Pin Tunga. Czyżby zmiana za Petrova w Renault i kierowca testowy awansuje? Holender za Rosjanina.
40. yonix
Ja pierdziele, nawet F1 będzie Chińskie? Swoją drogą jak tak dalej pójdzie będzie potrzebny nawigator w bolidzie, bo kierowca nie da rady przełączać tych wszystkich "regulatorów".
41. Gacioch
Najbardziej podoba mi się pojęcie: "Sterowana przez kierowcę karoseria"... Co to? TRANSFORMERS ?? :D
42. grzes12
Chyba w żadnym innym sporcie nie aż tylu zmian wprowadzanych praktycznie co sezon ... Nie mówię że wszystkie są złe , podoba mi się podniesienie wagi minimalnej bolidu . Ale niektóre z nich są tak niejednoznaczne i dają duże pole do ich interpretacji , że boję się że będzie podobnie jak w przypadkach Schumachera w Monaco czy też Lewisa w Kanadzie ( Świętej krowy tegorocznej rywalizacji ...;/ ) Gdyż dziadki z FIA nie raz udowodnili że sami gubią się w przepisach które same tworzą ... Eh !
I na koniec martwi mnie licencja dla Chopina - czyżby Kubicy miejsce w Reni było zagrożone ... he he
43. Roll
Ale jaja
44. chlebekf1
@27 Tak Renault będzie używać KERS. Testują go w bolidzie R29 na pokazach. W Polsce też będzie bolid z KERS. Ferrari i Renault chciało zmienić czas i siłę Kers na większą ale się nie udało
45. dzdzownica
41. hehehe transformers, dobre dobre :D
42. Oni się nie gubią- oni nimi manipulują :D
46. jareklykos
37. Nie dla twojej wiadomości nie opuściłem żadnej klasy i powiem ci więcej masz rację ty i ja bo 1.22 +- 107%(bo tak się oblicza procenty sprawdz sobie na kalkulatorze:P) wynosi dokladnie 1.30.540
47. pawel123
dla znających i nieznających Ho-Pin Tunga :)
http://ww w.gr y.pl/g ra/Ho-Pin-Tu ng-Ra cer.ht ml
(skasować spacje)
48. orto
@ 46. jareklykos - Niestety ale to kosanr1 ma rację a nie Ty jeśli chodzi o owe 107%.
49. szerter
46. jareklykos - jakim cudem możecie mieć obaj rację skoro proponujecie inne wyniki? Proponuję poczytać instrukcję do tego kalkulatora, albo wymianę na nowy.
50. ask
no niestety zapis godziny z minutami nie jest ułamkiem dziesiętnym :) lepiej zapisywać po dwukropku, ale wtedy kol. @46 wykona dzielenie pewnie :)
Skomentuj artykuł
Jeśli nie masz jeszcze konta, dołącz do społeczności Formula 1 - Dziel Pasję!
Zarejestruj się już teraz